Praca duszpasterska z rodzicami dzieci niepełnosprawnych |
Autor: Henryk Kufeld | |||
sobota, 08 czerwca 2013 15:47 | |||
Reakcja na diagnozę o niepełnosprawności dziecka. Droga do akceptacji: - Okres szoku. - Okres kryzysu emocjonalnego. - Okres pozornego przystosowania się do sytuacji. - Konstruktywne przystosowanie się do sytuacji. Przeżycia związane z niepełnosprawnością w świetle Pisma Świętego Ludzie z kart Biblii borykali się z obecnością cierpienia w swoim życiu. Szukali sposobów na jego zrozumienie, które łączyły w sobie ich wiarę w Bożą moc, jak i dobroć. Dlaczego?! wg ST 1. Przyczyna cierpienia leży w upadku człowieka w raju - I Moj. 3 2.Cierpienie jako wyraz Bożego gniewu - II Moj. 9:1-12 3.Starotestamentowa ,,Idea odpłaty” Nieszczęście, cierpienie, zło to przywołanie człowieka do pokuty i nawrócenia. Sensem cierpienia jest przybliżenie człowieka do Boga, oczyszczenie, wypróbowanie ale również jest to forma kary i ponoszenia konsekwencji nieposłuszeństwa Bogu. Pozwala go lepiej poznać. W doświadczeniach Bóg staje przy cierpiących okazując współczucie i pomoc: Wymierza sprawiedliwość skrzywdzonym. Daje chleb głodnym, Pan oswobadza więźniów. Pan otwiera oczy ślepych, Pan podnosi zgnębionych, Pan kocha sprawiedliwych, Pan strzeże przechodniów, sierotę i wdowę wspomaga… Ps. 146:7-9 Nauka Jezusa: 1. Cierpienie spowodowane grzechem. Później spotkał go Jezus w świątyni i rzekł do niego: o to wyzdrowiałeś: już nigdy nie grzesz, aby ci się coś gorszego nie stało Jan 5:14 2. Cierpienie spowodowane bezpośrednio przez szatana. A czy tej córki Abrahama, która szatan związał już od osiemnastu lat, nie należało rozwiązać od tych pęt w dniu sabatu? Łuk13:10-17 Bycie Bożym dzieckiem i wierne naśladowanie Chrystusa nie gwarantuje uniknięcia cierpienia. Wręcz przeciwnie – jest wiązane z ponoszeniem ofiar. Przywoławszy lud wraz z uczniami swoimi, rzekł im: Jeśli kto chce pójść za mną, niech się zaprze samego sienie i weźmie krzyż swój i naśladuje mnie . Mar 8:34-35 Zasada: Kościół ma nieść pomoc tym członkom społeczeństwa, którzy są bezbronni. Dziś do tej grupy należy zaliczyć w szczególności niepełnosprawnych intelektualnie. Czystą i nieskalną pobożnością przed Bogiem i ojcem jest to: nieść pomoc sierotom i wdowom w ich niedoli. Jak. 1:27 Pomoc wspólnoty kościelnej: Ważna jest pomoc rodzinie w przejściu przez trzy pierwsze okresy, aby weszła w okres konstruktywnego przystosowania się do sytuacji. Nie każda rodzina dochodzi do tego czwartego etapu,co uniemożliwia właściwy rozwój ich dziecka i wykorzystywanie potencjału,który w każdym człowieku istnieje. Jak pomóc w okresie szoku po otrzymaniu diagnozy o niepełnosprawności dziecka? Rola grupy wsparcia: - Wsparcie emocjonalne i duchowe - Wsparcie praktyczne - Pokierowaniem do właściwych instytucji zajmującej się pomocą Jak pomóc w okresie kryzysu emocjonalnego? Pomagać rodzicom: - w przekierowywaniu uwagi z poszukiwań na rehabilitację dziecka i normalne życie rodziny, - w normalnym traktowaniu niepełnosprawnego dziecka, - w prowadzeniu życia towarzyskiego na podobnym poziomie, - jak przed pojawieniem się w rodzinie niepełnosprawnego dziecka, - w nie porównywaniu swojego dziecka z innym dziećmi, - przyjęciu do wiadomości,że jego rozwój będzie ograniczony niepełnosprawnością i uzależniony od wkładu pracy w rehabilitację oraz od sposobu traktowania dziecka w rodzinie, - w poradzeniu sobie z poczuciem winy,- należy pomóc ojcu zająć właściwe miejsce. Jak pomóc w okresie pozornego przystosowania się? Mechanizmy obronne: - Przyjmowanie przez rodziców nieprawdy o niepełnosprawnym dziecku i sytuacji. - Szukanie winnego ( przebaczenie winnym). - Fałszywe oczekiwanie na wyleczenie dziecka. - UCZCIWE TRAKTOWANIE RODZINY: nie wolno dawać im nieprawdziwych nadziei. Rodzice potrzebują pomocy w akceptacji sytuacji i dziecka z jego niepełnosprawnością. Jak pomóc w okresie konstruktywnego przystosowania się do sytuacji? Zastanowienie się nad kwestiami: - jakie są realne przyczyny niepełnosprawności dziecka - jakie jest wpływ niepełnosprawności na rozwój psychiczny dziecka oraz na rodziców i rodziny - jak należy postępować z dzieckiem - jaka jest jego przyszłość Obecność niepełnosprawnego dziecka zaczyna sprawiać radość, a praca z nim satysfakcję. Wnioski: 1) Tylko rodziny, które doszły do konstruktywnego przystosowania są w stanie wyjść z paraliżującego kręgu przeżyć i skutecznie pomóc dziecku. 2) Żadna instytucja społeczna czy medyczna nie pomoże tak skutecznie dziecku niepełnosprawnemu intelektualnie w jego rozwoju jak pozytywnie nastawiona rodzina, gdzie dziecko niepełnosprawne jest pełnosprawnym elementem układu rodzinnego. 3) Wspólnota kościoła może pomóc rodzinie w łagodnym przejściu od szoku emocjonalnego do konstruktywnego przystosowania się do sytuacji.
|